Výzvy sú neodmysliteľnou súčasťou biznisu. Každý, kto vstúpi do podnikania, vie, že zdolávanie prekážok si vyžaduje rýchle a efektívne riešenia, ako je manažment zmien. V rámci neho dochádza, napríklad k digitálnej transformácii, organizačnej reštrukturalizácii či strategickým zmenám na zvýšenie konkurencieschopnosti.
V ťažkých časoch krízy, keď sa podnik pasuje s finančnými problémami, nastanú zmeny vo vedení alebo iné nečakané situácie, prichádza na rad krízový manažment. Na to, aby firmy tieto náročné obdobia zvládli, majú príležitosť využiť na konkrétne obdobie služby odborníka z vonkajšieho prostredia, ktorým je interim manager. Do spoločnosti vnesie svoje skúsenosti, je schopný situáciu nezávisle posúdiť a nájsť riešenia aj v situáciách, ako je reštrukturalizácia podniku.
Reštrukturalizácia firmy a manažment zmien. Čo je dôležité?
Reštrukturalizácia spoločnosti sa spája s náročnými rozhodnutiami, implementáciou zmien a efektívnym riadením prechodu k normálnemu fungovaniu. V tomto smere sú na nezaplatenie skúsenosti, schopnosti a zručnosti interim managera. Do celej situácie vnáša cenné poznatky i inovatívne riešenia, ktoré vedú k prekonaniu výziev a dosiahnutiu cieľov.
Na začiatku reštrukturalizácie firmy je potrebné posúdiť aktuálnu situáciu – urobiť dôkladnú analýzu výkonnosti, štruktúry a zdrojov, na základe ktorých identifikujete oblasti vyžadujúce zlepšenie. Ďalším krokom je stanovenie presných, jasných a reálne dosiahnuteľných cieľov, ako je napríklad zvýšenie ziskovosti, efektívnosti či podielu na trhu. Na základe toho interim manager vypracuje plán reštrukturalizácie s konkrétnymi krokmi, časovým plánom a zdrojmi.
Pri procese reštrukturalizácie je nevyhnutnosťou efektívna komunikácia, do ktorej musia byť zapojené všetky zainteresované strany. Prispejete tým k menšej miere prípadného odporu i hladšiemu prechodu k normálnemu fungovaniu. Samozrejme, potrebné je monitorovanie pokroku a jeho pravidelné vyhodnocovanie. Rolu v celom procese zohráva aj morálka zamestnancov, súlad reštrukturalizácie s právnymi predpismi i vzťahy so zákazníkmi.